1910–1940

1910-luku

Kansallisseuran Kalenterissa vuonna 1924 julkaistu Masut Oy:n ilmoitus.
Kansallisseuran Kalenterissa vuonna 1924 julkaistu Masut Oy:n ilmoitus.

1910-luku: Kun isä lampun osti

Kun Suomen Petrolintuonti osakeyhtiö Masut merkittiin Helsingissä kaupparekisteriin vuonna 1911, suomalaisilla teillä oli näkynyt yksittäisiä automobiileja vain noin kymmenen vuoden ajan. Elettiin vielä sitä aikaa, kun isä lampun osti, joten ensi vuodet Masut myikin etupäässä valopetrolia ja koneöljyä. Vuonna 1912 Suomen Masut liittyi Royal Dutch Shell -yhtymän osaksi.

1920-luku

Kuva: The Aho & Soldan Photo and Film Foundation
Kuva: The Aho & Soldan Photo and Film Foundation

1920-luku: Bensiini ohittaa valopetrolin

Shellin simpukkamerkki otettiin käyttöön vuonna 1921, ja ensimmäinen “bensiininmyyntikioski” avattiin maahan 1923. Suomi autoistui nopeasti, ja Shellin bensiininmyynti moninkertaistui ohittaen valopetrolin ykköstuotteena vuonna 1926. Vuonna 1925 Shell osti Helsingin Laajasalon Haakoninlahdesta “12 tynnyrinalaa maata”, jolle alettiin rakentaa massiivisia polttoainesäiliöitä. Säiliöt olivat lähes sadan vuoden ajan merellisen Helsingin maamerkki. Muutama säiliö on jätetty paikalle muistoksi alueen historiasta.

1930-luku

Limingan Osuuskauppa. Kuva: The Aho & Soldan Photo and Film Foundation
Limingan Osuuskauppa. Kuva: The Aho & Soldan Photo and Film Foundation

1930-luku: Laman varjosta kansainväliseen kriisiin

Vuosikymmenen alun laman mainingit iskivät myös Suomeen. Syvin pula-aika näkyi Shellin mainonnassa, jossa korostettiin Shell-bensiinin ja -moottoriöljyn taloudellisuutta. Vuosikymmenen puolivälissä Helsingin Turun kasarmin viereen rakennettiin linja-autoasema, jonka yhteyteen Shell rakensi nykyisen Narinkkatorin laidalle Salomonkadulle Euroopankin mittaluokassa valtavan huoltoaseman. Sen porsliinisiin huoltotiloilhin voitiin ottaa yhtä aikaa 12 linja-autoa pesua ja huoltoa varten.

1940-luku

Lehti-ilmoitus 1940-luvulta.
Lehti-ilmoitus 1940-luvulta.

1940-luku: Kaikki on kortilla

Sota ja sen vaikutukset varjostivat koko vuosikymmentä. Raaka-aineita ja materiaaleja säännösteltiin, ja autot ja polttoaineet oli varattu ensisijaisesti valtion ja armeijan käyttöön. Yhdysvaltojen julistettua sodan Saksalle Suomi ei enää saanut öljyä Norjan kautta, joten Shellistä tuli Suomen öljyhuollon vastuunkantaja. Marsalkka Mannerheim kiitti henkilökohtaisesti sodan loputtua Suomen Shelliä. Nestemäisten polttoaineiden säännöstely päättyi vasta helmikuussa 1949.

Muista aina liikenteessä

Nopeasti autoistuvassa Suomessa lasten ja nuorten liikennekasvatusta pidettiin tärkeänä. Siksipä Shell perusti kaksi lasten liikennekaupunkia, joissa pikkuväki saattoi harjoitella liikennesääntöjä jalan ja polkuautoilla. Oppiminen oli leikkiä ja lapset viihtyivät. Ensimmäinen näistä kaupungeista avattiin Helsinkiin vuonna 1955 ja toinen vuonna 1959 Tampereelle. Helsingin avajaisissa kuultiin myös ensi kerran ikivihreäksi lastenlauluklassikoksi myöhemmin kohonnut Lasten Liikennelaulu, jonka sävellystyön Shell oli kustantanut.

1950–1980

1950-luku

Shell Töölöntulli. Kuva: The Aho & Soldan Photo and Film Foundation
Shell Töölöntulli. Kuva: The Aho & Soldan Photo and Film Foundation

1950-luku: Maailma aukeaa

Olympialaiset toivat koko maailman Suomen ihmeteltäväksi Helsinkiin vuonna 1952. Samana vuonna aukesi edelleen toimiva Töölön Tullinpuomin huoltamo, joka edusti monipuolisuudessaan alan huipputasoa muun muassa automaattisine autonpesukoneineen.

“Sehän oli siellä pitkällä, syrjässä kaupungista siihen aikaan. Parkkipaikkoja riitti ja ja huoltotilat olivat poikkeuksellisen suuret. Väkeä kävi pirusti ja vilske oli kova. Kyllä meillä oli henkilökuntaakin – muistaakseni kaikkiaan viitisenkymmentä. Huoltoajat olivat lyhyitä, ja asiakkaat yleensä tyytyväisiä. Palvelu kyllä pelasi, se on totta”, muisteli Tullinpuomista eläkkeelle siirtynyt työntekijä Oiva Viinipuro.

1960-luku

Itämerenkadun itäpään risteys, taustalla Ruoholahden silta, jota pitkin kulkee Lauttasaarenkatu (=Porkkalankatu). Valokuvaaja Grünberg Constantin, 1967. Helsingin kaupunginmuseo.
Itämerenkadun itäpään risteys, taustalla Ruoholahden silta, jota pitkin kulkee Lauttasaarenkatu (=Porkkalankatu). Valokuvaaja Grünberg Constantin, 1967. Helsingin kaupunginmuseo.

1960-luku: Autoistumisen utopioita

Suomalaisten elintason nousu ja kaupungistuminen näkyivät myös autoistumisessa: autoja hankittiin ja teitä rakennettiin. Edistysuskoisen ajan kuvia olivat muun muassa Helsinkiin valmistuneen Ympyrätalon drive-in pankit sekä suorastaan megalomaaminen Smith-Polvisen suunnitelma, joka olisi toteutuessaan peittänyt pääkaupungin keskustan valtaviin moottoriteihin.

Uusia huoltoasemia aukesi lähes viikottain, ja bensiinin myynnin kovassa kilvassa johtopaikkaa piti Suomen Shell. Menestyksen takana oli osaltaan tehokas mainoskampanjointi, jonka päämedia oli toinen 1960-luvun ilmiö, televisio.

1970-luku

Ilmoitus 1970-luvulta.
Ilmoitus 1970-luvulta.

1970-luku: Öljykriisi laskee jalat maan pinnalle

Vuosikymmenen alun öljykriisi suitsi edellisen vuosikymmenen rajatonta kehitysuskoa. Henkilöutoja oli maassa kuitenkin vuonna 1970 jo 712 000, ja moottoribensiinin menekki 1 246 000 tonnia. Shell toi markkinoille uuden ASD-lisäaineen, joka vähensi sekä haitallisia pakokaasuja että polttoaineen kulutusta. Naisasialiike puolestaan suitsi Shellin nykyvinvinkkelistä machistista elämäntyylimainontaa. 70-luvulla Suomen Shell päätyikin tekemään mainosyhteistyötä artistien, kuten koko kansan suosikin Irwin Goodmanin ja farkkukansan ykkösidolin Hurriganesin kanssa.

1980-luku

HelmiSimpukan ilmoitus 1980-luvulta.
HelmiSimpukan ilmoitus 1980-luvulta.

1980-luku: Kohti uutta nousua ja uutta palvelua

Uusi, monipuolisemman ja laadukkaamman automatkailun kausi alkoi, kun Shell toi Simpukka-ravintolansa huoltoasemien yhteyteen 1980-luvulla. Palvelut laajenivat muutenkin voimakkaasti; Shell toi leasing-autot kuluttajille sekä lanseerasi vuonna 1984 TMO-voiteluöljyn, vuonna 1986 uuden lisäaineistuksen Formula Shell -polttoaineen sekä ympäristöystävällisemmän, lyijyttömän 95 E -polttoaineen.

1990-luku: ikkunat aukesivat vihdoin Eurooppaan

Suomi liittyi Euroopan Unioniin vuonna 1994, mikä näkyi osaltaan myös Shellin mainonnassa ja palveluissa. Jo vuonna 1991 otettiin käyttöön EuroShell-kortti, joka kävi Shell-huoltamoilla niin Suomessa kuin avautuvassa Euroopassakin. Kioskiasetuksen muutokset vuonna 1991 puolestaan avasivat vuodesta 1992 alkaen pienet ja näppärät Select-päivittäistavaramyymälät Simpukka-kahviloiden ja -ravintoloiden yhteyteen.

2000–2020: omistajavaihdoksia ja palvelun paluu

Uusi vuosituhat toi lukuisia muutoksia Shell-huoltamoiden omistuksiin. Vuonna 2006 ravintola- ja hotelliketju Restel otti Helmisimpukka-ravintolat ja -kahvilat operoitavikseen. Samana vuonna Shellin modernein huippubensiini V-Power tuli jakeluun mittarikentille. Neljä vuotta myöhemmin kaikki Suomen yli 200 Shellliä ja raskaan kaluston polttoaineverkosto, yhdessä Shellin Ruotsin-asemien ja Göteborgin öljynjalostamon kanssa, siirtyivät suomalaisen St1:n emoyhtiön omistukseen. Toiminta asemilla jatkui edelleen tutun Shell-simpukan alla. 2011 mittarikenttien palvelu palasi takaisin juurilleen, kun Palvelumestarit aloittivat toimintansa.

110 vuodessa Suomi, autoilu ja koko maailma on muuttunut, mutta palvelu, se on pysynyt.

Katso myös

Huoltamopalvelut

Toimme palvelut huoltoasemille, joten lähtiessäsi olet aina tyytyväisempi kuin tullessasi.

Tuotetiedot ja käyttöturvallisuustiedotteet

Käyttöturvallisuustiedotteet (Material Safety Data Sheet, MSDS)