Ferrarin naistutkija työskentelee laboratoriossa.

Laboratorion menoa

Tärkeintä F1-kisoissa on adrenaliini. Sitä on kaikkialla. Myös laboratoriossa. Tai tarkemmin sanottuna Shell Track Labissa – siirreltävässä radan varrelle pystytettävässä laboratoriossa, jossa Shellin analyytikot työskentelevät kunkin Grand Prix -kilpailun aikana. Täällä he työskentelevät väsymättömästi Scuderia Ferrarin teknikkojen kanssa ja kehittävät niitä huippuluokan polttoaineita ja moottoriöljyjä, joista Ferrarin F1-autot saavat voimansa.

He ovat erottamaton osa Scuderia Ferrari -tallin toimintaa. Kävimme siis heidän juttusillaan selvittääksemme, miten he selviävät paineesta.

"Jos haluaa toimia tässä tallissa, asioihin on suhtauduttava intohimoisesti. Jos niin ei tee, ei voi selvitä vaatimuksista, odotuksista ja työmäärästä." Niin toteaa Guy Lovett, radanvarsitoiminta- ja logistiikkapäällikkö, joka (yhdessä tiiminsä kanssa) on vastuussa polttoaineiden ja moottoriöljyjen testauksesta joka kisassa.

Hyvästä polttoaineesta auton moottori saa kaiken sen tehon, jota kilpailussa tarvitaan, kun taas öljyt (eli voiteluaineet) pitävät moottorin puhtaana ja tehokkaana. Track Lab -tiimi ottaa näytteitä polttoaineesta ja öljystä koko kisaviikonlopun ajan sekä testaa näytteitä ja toimittaa raportit Ferrarin teknikoille. Testauksen tuloksena Ferrarin teknikot voivat selvittää öljyn metallurgisista näytteistä, mihin auton osaan tulee kiinnittää huomiota. Juuri tämän vuoksi Shellin näytteet ja analyysit ovat niin korvaamattomia.

Dan Jamieson selittää, kuinka vaativa tehtävä itse asiassa on. "Minkä tahansa kisaviikonlopun aikana tiimi saattaa suorittaa jopa 40 testiä Ferrarin teknikkojen puolesta. Jos radanvarrella on ongelmia, se vaikuttaa Ferrarin teknikkoihin, mikä puolestaan vaikuttaa Ferrarin kokonaissuoritukseen. Juuri se aiheuttaa paineita. Emme halua aiheuttaa tiimille pettymystä."

Menestyksen ja epäonnistumisen välinen raja on F1-maailmassa uskomattoman häilyvä. Niinpä Shellin polttoaineiden kehitystiimi jalostaa tuotteitaan vuoden ympäri. Drew kertoo asiasta:

"Parannukset, joita pyrimme tekemään, ovat minimaalisia - mutta todella merkittäviä. Kunkin yhdistelmän myötä pyrimme entistä parempiin tuloksiin. Yhden tai kahden hevosvoiman ero saattaa merkitä jopa kahtatoista metriä. Sellainen lisäys saattaa olla ratkaiseva tekijä kisan lopussa."

Ennen kuin tiimi pääsee työskentelemään polttoaineen parissa, on kuitenkin varmistettava, että pakkaus saapuu radalle täydessä toimintakunnossa. "Se ei ole niin helppoa kuin miltä kuulostaa", Dan nauraa.

Alan Wardle ja Louise Coppack (radanvarren analyytikkoja hekin) hymyilevät. "Belgian osakilpailussa tarvikkeiden valmistelut veivät tavallisen 4 tunnin sijasta 12 tuntia. Paketin kaikki osat eivät toimineet, virtalähteen kanssa oli ongelmia – edes varapaketti ei toiminut. Jos jokin vain saattoi mennä pieleen... niin se myös meni. On reagoitava tehokkaasti ja nopeasti, kehiteltävä ratkaisuja, varmistettava varasuunnitelmat – paineita riittää, mutta se kuuluu työhön."

"Epäonnistuminen ei ole mikään vaihtoehto", sanoo Dan ja saa koko tiimin nyökkäämään. "Paineet ovat uskomattomia – varsinkin, kun kyseessä ovat Euroopan ulkopuolella järjestettävät kisat. Emme aina tiedä, mitä lentomatkan toisessa päässä odottaa. Osaamme jo odottaa odottamatonta."

Koko tiimi on kuitenkin järkähtämättömästi sitä mieltä, että se on pieni hinta siitä, että saa olla osa moottoriurheilun tunnetuinta instituutiota. 

Ian Albiston on radanvarren logistiikkapäällikkö. "Saamme tuntea olevamme tärkeä osa Ferrarin toimintaa. En ikinä unohda, kuinka Japanissa 2003 Schumacher voitti mestaruuden – en nukkunut lainkaan edeltävänä yönä. Olin niin levoton. Kisa itsessään oli yhtä kidutusta. Voitimme lopulta, mutta kyseessä oli todella tiukka kilpailu. Mutta millainen yö sitä seurasikaan!"

Mark Wakem (voiteluaineiden projektipäällikkö) ja Mike Evans (polttoaineiden projektipäällikkö) ovat vastuussa kutakin kilpailua edeltävästä tuotekehityksestä. Työ on vaativaa, mutta kun kaikki onnistuu, mikään ei tunnu paremmalta. 

"Ferrarin tiimijohtaja", Mark paljastaa, "kävi henkilökohtaisesti kiittämässä Shelliä uuden polttoaineen kehityksestä ja toimituksesta Espanjassa. Jopa kuljettajat kiittivät meitä. On mahtavaa kuulua tiimiin ja saada tunnustusta työstään. Tiedämme, että tiimi on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Niinpä pyrimme kehittämään parempia tuotteita koko vuoden ajan."  

Mike on samaa mieltä ja toteaa, että nykyään ei ole mitenkään harvinaista kuulla mediassa polttoainesekoituksen analysointia. "Vuoden 2014 säädökset ovat tehneet työstämme entistä tärkeämpää. Kuulimme David Coulthardin puhuvan hiljattain Shellin öljyanalyysista. Se osoitti, kuinka keskeinen osa prosessia me olemme. Tämä on todella palkitsevaa työtä." 

Säädöksiä on hiljattain muutettu, ja polttoaineen ja öljyn sekoitus on nyt entistä merkittävämpi tekijä. Onneksi tämä tiimi on valmis ottamaan haasteen vastaan.

Guy Lovett ja Kimi Räikkönen mainostavat shell-v-power-polttoainetta.

SHELLIN TRACK LAB: ETULINJASSA SCUDERIA FERRARIN KANSSA

Shellin Track Lab -tiimin tehtävänä on antaa teknistä tukea Scuderia Ferrarin tallille koko Formula 1® -kauden ajan, joten vähintään kaksi tiimin jäsentä on mukana jokaisessa kisassa analysoimassa osaltaan polttoaineita ja öljyjä. He varmistavat polttoaineiden sääntöjenmukaisuuden sekä valvovat, näkyykö öljyissä merkkejä moottorin kulumisesta.

Tämä on kiistämättä todella etuoikeutettu tehtävä – etulinjassa Shellin ja Scuderia Ferrarin innovaatiokumppanuudessa – joten se tarjoaa myös täydellisen näköalapaikan, josta voi arvioida kahden yhtiön töitä, kun lajin menestyksekkäintä tallia pyritään ohjaamaan entistäkin menestyvämmäksi.

"Formula 1 -sarjassa työskenteleminen on innostavaa, mutta Shellin ja Scuderia Ferrarin kehittämät edistysaskeleet lajin huipulla ovat aidosti jännittäviä, olipa sitten yksi miljoonista lajia seuraavista faneista tai asiakas millä tahansa Shellin huoltoasemalla", totesi Guy Lovett, Shellin moottoriurheilun kehitysjohtaja.

"Vuonna 2015 teimme läheistä yhteistyötä koko Maranellon alueen kanssa ja saavutimme suuria edistysaskelia, mutta kyseessä on muutakin kuin suorituskyky radalla. Shell työskentelee kaikkien moottoriurheilukumppaneidensa kanssa, koska niin se saa käyttöönsä täydellisen testausalustan. Sen avulla voimme kehittää ja esitellä tuotteita, joita tarjoamme asiakkaillemme tien päällä. Yhteistyö Scuderia Ferrarin kanssa on tärkeä tekijä."

On sanomattakin selvää, että Formula 1 -kisat takaavat täydellisen ympäristön, jossa voidaan esitellä Shellin tuotteita ja niiden teknistä erinomaisuutta. Tämä pitää erityisen hyvin paikkansa, kun otetaan huomioon, että Shell V-Power -kilpapolttoaine sekä Shell Helix Ultra -moottoriöljy ja PurePlus Technology -kilpavoiteluaine takasivat ennennäkemättömät 25% SF15-T Formula 1 -virtayksikön tehokkuuden noususta vuonna 2015, mikä tarkoitti noin puolta sekuntia per kierros ja keskimäärin 30 sekuntia koko kilpailun aikana.

Melkoinen saavutus, joka ei olisi ollut mahdollinen ilman niitä 21 000 tuntia, jotka 50 Shellin tutkijaa omistavat vuosittain innovaatiokumppanuudelle. Tämä sitoutuminen auttoi vuonna 2015 Sebastian Vetteliä nappaamaan kolme voittoa matkallaan kolmanteen FIA:n Formula 1 -kuljettajien maailmanmestaruuteen, ja Shell toivoo tiimin voivan rakentaa tänä kautena toimintaansa tämän saavutuksen varaan.

"Kun tiimi menestyy, ei voi olla olematta ylpeä omasta roolistaan, ja tämä on yksi tekemämme työn suurista eduista", selittää Alan Wardle, Shellin radanvarsianalyytikko.

Samaa mieltä on Ian Albiston, Shellin Formula 1 -radanvarsitoimituspäällikkö, joka on ollut keskeinen osa Shellin osallistumista Scuderia Ferrarin toimintaan yli 15 vuoden ajan ja voi siis hyvin kommentoida asiaa.

Hän totesi: "Tunnemme todellakin olevamme osa tiimiä niin kisoissa kuin Maranellon tehtaallakin. Harva voi kokea suurempaa ammatillista nautintoa kuin sen, mitä tunnemme tanssahtelevan hevosen ylittäessä maaliviivan ensimmäisenä."

Mielikuvia herättäviä sanoja, mutta tässä kontekstissa täysin ymmärrettäviä. Oman alansa huipulla työskenteleminen voi jo itsessään olla jännittävää, ja se pitää paikkansa varsinkin, kun katsotaan työtä, jota Shellin Track Labin tiimi tekee päivittäin. Kun tähän vielä liitetään Formula 1:n luontaisesti jännittävä maailma sekä niin ikoninen instituutio kuin Scuderia Ferrari, ylimääräiset mielihyvän väristykset ovat täysin ymmärrettävissä.

Se pitää varmasti paikkansa Shell Track Lab -tiimin uusimman tulokkaan osalta; Jennifer Plückhahn on valmis aloittamaan ensimmäisen kautensa. Nainen on vasta 22-vuotias, joten voisi kuvitella hänen olevan huolestunut tällaiseen ympäristöön siirtymisestä – mutta Plückhahn on varttunut Shellin harjoittelijana ja on valmis osallistumaan siihen kattavaan tekniseen palveluun, jota tiimi tarjoaa Scuderia Ferrarille joka kisassa.

Plückhahn totesi: "Tiimiin liittyminen on todella innostavaa. Olen kerännyt kokemusta autojen testaamisesta, ja on mahtavaa päästä mukaan kisoihin. Olen myös viettänyt aikaa Scuderia Ferrarin tehtaalla Maranellossa, missä työskentelin uudessa siirreltävässä laboratoriossa. On mahtavaa päästä hyödyntämään Shelliltä saamaani koulutusta näin upeasti."

Siitä puhuen kyseinen laboratorio lennätetään jokaiseen Euroopan ulkopuolella ajettavaan kilpailuun. Laboratorio on täysin uudelleensuunniteltu, ja tavoitteena on ollut tehdä siitä kevyempi ja samalla paremmin kuljetettava. Formula 1 -vuoden aikana kilpailuja käydään maapallon joka nurkalla, joten tällaiset säästöt ovat kriittisen tärkeitä, kun tavoitteena on pienentää Shell-ohjelman hiilijalanjälkeä.

"Formula 1 tunnetaan innovatiivisesta tekniikastaan ja avaruusajan materiaaleista, eikä mannertenvälinen laboratorio muodosta poikkeusta – hiilikuitua on kaikkialla!" toteaa radanvarren analyytikko Drew Stinton, joka on kantanut suurimman vastuun tämän muunnoksen hallinnasta; laboratorion paino on pienentynyt noin 20 %.

"Kisaviikonloppuina tekemämme työ on kriittisen tärkeää Scuderia Ferrarin kannalta. Testaamme viikonlopun aikana yli 40 polttoaine- ja 30 öljynäytettä. Laboratoriossa suorittamamme työ ei ehkä ole yhtä konkreettista tai edes monille näkyvää, mutta se on ratkaisevan tärkeää Shellille, joka pyrkii tavoittamaan optimaalisen tehokkuuden Formula 1 -ohjelmassa."

Luvassa on siis jännittäviä aikoja kaikille niille, jotka osallistuvat Shellin innovaatiokumppanuuteen Scuderia Ferrarin kanssa, mutta erityisesti Track Lab -tiimille, joka pyrkii antamaan tiimille energiaa 11:nteen FIA:n Formula 1 -valmistajien maailmanmestaruuteen.

Lisää Autoilijat Ja Motoristit -osiossa

Kilparadalta tienvarteen

Selvitä, kuinka Scuderia Ferrarin Formula 1 -autoja siivittävät tekniset kehitysaskeleet päätyvät omaan ajoneuvoosi Shell V-Powerin ja Shell Helixin kautta.