Olet siis täyttänyt tankin suorituskykyisellä Shell V-Power Nitro+ -polttoaineellamme, joka on suunniteltu toimimaan moottorissa välittömästi. Mutta mitä moottorissa tapahtuu? Miten kaikki oikein toimii?

Tärkeintä on hallinta. Moottorin neljä toimintavaihetta ovat käytännössä pysyneet samoina sadan viime vuoden ajan. Yksityiskohdissa kuitenkin löytyy eroja. Nykyään tärkeintä on saada mahdollisimman paljon energiaa mahdollisimman pienestä määrästä polttoainetta.

Mitkä innovaatiot ovat tehneet nykypäivän nelitahtisesta bensiinimoottorista niin edistyneen?

Muuttuva venttiilien ajoitus

Aikoinaan imuventtiilit ja pakoventtiilit avautuivat ja sulkeutuivat määrättyinä aikoina, mikä määräsi moottorin ominaisuudet ja tehokkuuden. Jos kuitenkin venttiilien avautumis- ja sulkeutumisaikoja säädetään, saadaan huippunopeuksiin kykenevä moottori, jolla ei ole vaikeuksia myöskään hitaan vetotehokkuuden osalta.

Muuttuva venttiilien ajoitus saadaan aikaan muuttamalla imuventtiilien nokka-akselin sijaintia suhteessa poistoventtiilien jakoakseliin.

Turboahdinkoneisto keltaisella taustalla.

Valvematic, Valvetronic, MultiAir ja muita

Seuraavaksi muutetaan sitä, kuinka paljon venttiilit aukeavat ja kuinka pitkään ne pysyvät auki. Paras tapa säädellä avautumisen määrää ja kestoa on hoitaa se jatkuvasti ja laajalla alueella.

Kaasuläppää ei tarvita. Jos sen sijaan ilmavirran hallintaan käytetään imuventtiileitä ja säädellään, paljonko venttiilit avautuvat, saadaan poistettua ilmavirran suuri este.

Autojen valmistajat olivat vuosien ajan pyrkineet suunnittelemaan järjestelmiä, jotka voisivat avata venttiilin sähköisesti tai hydraulisesti ilman nokka-akselin asettamia rajoitteita. Tavoite saavutettiin lopulta vuonna 2009, jolloin luotiin MultiAir-moottori, joka nosti tehoaan tehokkaasti matalista nopeuksista ja kiihdytti kilpa-auton tavoin vaarantamatta suorituskykyä.

Ja tässä on ratkaisun nerokkain osa: sähköinen solenoidiventtiili ilmaa osan hydrauliputken öljyvirrasta tarpeen mukaan, jopa 60 kertaa sekunnissa, ja jättää loput avaamaan imuventtiilin. Kyseessä on luultavasti sataan vuoteen huomattavin läpimurto iskumäntämoottorien rakenteessa.

Suoraruiskutus

Suoraruiskutuksessa polttoaine suihkutetaan suoraan sylinteriin. Kevyellä kuormalla polttoaine voidaan suihkuttaa juuri ennen kipinää, suunnilleen puristusiskun lopussa. Tällöin voidaan ruiskuttaa vähemmän polttoainetta kuin mitä ilman kokonaismäärä teoriassa vaatisi, ja polttoaine palaa joka tapauksessa kunnolla.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman tehokkaasti, polttoaine syötetään imutahdin yhteydessä samoin kuin epäsuorassa ruiskutuksessa. Tällöin enemmän polttoainetta ehtii syttyä, mikä viilentää ilmaa sen siirtyessä sylinteriin. Näin ollen seosta voidaan pakata enemmän ilman ylikuumenemista.

Turboahdettu koneiston ilmakompressori keltaisella taustalla.

Turboahdin

Turboahdin ahtaa ilmaa moottoriin, ja sen turbiini saa käyttövoimansa moottorista purkautuvista pakokaasuista – tätä parempaa ilmaista tehonparannusta ei ihan heti ole luvassa. Turboahdin puristaa ilman ja ahtaa sen moottoriin. Näin kuhunkin sylinteriin saadaan mahtumaan enemmän ilmaa, mikä lisää tehoa.

Suojaa Shellin voimin

Tähän asti kuvaavamme tekniikka liittyy nelitahtisuuden ylläpitämiseen, mutta nykyaikaiset moottorit säästävät energiaa monella muullakin tavalla. Kitka on tehokkuuden pahimpia vihollisia, joten mitä vaivattomammin moottorin osat liikkuvat, sitä parempi.

Shellin öljyt eivät ainoastaan voitele moottoria, vaan nerokkaiden puhdistusaineiden ansiosta ne myös poistavat siitä haitallista karstaa. Voit tarkistaa, mikä öljy suojelee moottoriasi parhaiten, käyttämällä LubeMatch palveluamme.

Neljä vaihetta

1. vaihe

Perinteinen epäsuoraa ruiskutusta käyttävä nelitahtinen bensiinimoottori.

Tutustutaan siihen, miten perinteinen epäsuoraa ruiskutusta käyttävä nelitahtinen bensiinimoottori toimii.

1. Imuventtiili avautuu, kun mäntä on laskeutumassa, ja imee sisäänsä polttoaineen ja ilman sekoitusta.

2. vaihe

Kuva moottorin rakenteesta, kun mäntä nousee puristaen polttoaineen ja ilman sekoitusta.

2. Molemmat venttiilit ovat sulkeutuneet, jolloin mäntä nousee ylöspäin puristaen polttoaineen ja ilman sekoitusta.

3. vaihe

Kuva moottorista, kun sytytystulppa sytyttää polttoaineen ja ilman sekoituksen.

3. Juuri ennen kuin mäntä pääsee ylös asti, sytytystulppa sytyttää polttoaineen ja ilman sekoituksen.

4. vaihe

Kuva moottorista, kun poistoputki avautuu poistaakseen palaneet kaasut.

4. Pakoventtiili avautuu ja mäntä nousee takaisin ylös poistaen palaneet kaasut.

Lisää Autoilijat Ja Motoristit -osiossa

Moottorin anatomia: moottorin ravinto

Jokaisen moottorin sydämessä on moottorin käyttämä polttoaine, ja Shell V-Power Nitro+ on paras korkean suorituskyvyn polttoaineemme. Katsotaanpa, kuinka se toimii.