Glenn Wilson

Autoinsinööri, jolla on alalta yli 35 vuoden kokemus. Hän kuuluu Shellin moottori- ja ajoneuvoteknologiatiimiin ja on työskennellyt Shell V-Power -polttoaineiden parissa kehitysohjelman alkuajoista lähtien.

Samalla tavalla kuin mekin tarvitsemme oikean ruokavalion pysyäksemme terveinä, myös auton tai moottoripyörän moottori tarvitsee terveellistä ravintoa.

Glenn Wilson on autoinsinööri, joka on työskennellyt Shellin palveluksessa yli 25 vuoden ajan. Laajan kokemuksensa myötä hänestä on kehittynyt eräänlainen moottoreiden ravintoterapeutti, joka tietää täsmälleen, mistä moottorin ruokavalion tulisi koostua.

Kun parasta mahdollista korkean suorituskyvyn polttoainetta kehitetään, tärkeintä on tuntea moottorin sydämen toiminta, polttoaineen ja moottorin osien yhteistyö. Kun autolta halutaan parasta mahdollista suorituskykyä, polttoaineella on suuri merkitys.

Mutta kuinka Shell V-Power Nitro+ oikeastaan toimii? Pyysimme Glenniä esittelemään meille moottorin anatomiaa.

Palotila

Moottorin sydän ja keuhkot, jonne ilma imetään sekoittumaan polttoaineen kanssa. Seos pyörii, höyrystyy, puristuu ja palaa, jonka jälkeen se poistuu pakokaasuna. Näin toimiva nelitahtimoottori on ottomoottori.

Bensiinimoottoreissa sytytystulppa käynnistää tasaisen palamisreaktion, joka tuottaa painetta ja työntää männän alas. Jotkin bensiinipolttoaineet ovat kuitenkin taipuvaisia syttymään spontaanisti korkeassa paineessa ja lämpötilassa. Nämä pienet räjähdyksenomaiset syttymiset voivat aiheuttaa "nakutusta" moottorissa. Tämä saattaa johtaa moottorin heikompaan suorituskykyyn tai pahimmillaan jopa pysyviin vaurioihin. Bensiinin oktaaniarvo mittaa, kuinka hyvin polttoaine kykenee vastustamaan nakutusta.

"Sytytyksen oikea ajoitus on kriittisen tärkeä osa tehokasta energian siirtämistä palavasta polttoaineesta moottoriin. Korkeampi oktaanilaatu mahdollistaa aikaisemman sytytyksen, minkä ansiosta mäntää voidaan painaa alas tehokkaammin ja kauemmin", Wilson sanoo.

Auton moottori polttoainesuuttimilla.

Polttoainesuuttimet

Polttoainesuuttimen tehtävä on varmistaa, että polttoaine levitetään ja sekoitetaan ilman kanssa täsmälleen oikeassa suhteessa. Dieselmoottorissa paineistettua polttoainetta suihkutetaan rei'istä, joiden läpimitta vastaa ihmishiuksen paksuutta.

Jotkin polttoaineet saattavat tukkia suuttimen reikiä, mikä sotkee suihkutuskuvion ja johtaa huonoon syttymiseen ja tehon menetykseen. "Dieselit ovat erityisen alttiita jäämille, jotka voivat vaikuttaa suihkutuskuvioon", Wilson sanoo.

Shell V-Power Nitro+ Diesel on suunniteltu palauttamaan moottorin teho ja pitämään sitä yllä suojaamalla moottoria aktiivisesti.

Auton imuventtiilit.

Imuventtiilit

Imuventtiilien tehtävänä on avautua ja sulkeutua useita satoja kertoja minuutissa ja, moottorin rakenteesta riippuen, päästää ilma tai ilman ja polttoaineen seos palotilaan. Perinteisissä suihkutusjärjestelmällisissä bensiinimoottoreissa imuventtiileihin voi alkaa kerääntyä jäämiä, jotka voivat häiritä moottorin toimintaa.

"Jos bensiinimoottorin imuventtiilit ovat alttiit polttoainejäämien kerääntymiselle, moottori voi käydä laihalla kiihdytettäessä, mikä johtaa tehon menetykseen ja sen myötä auton heikompaan hallittavuuteen," Wilson sanoo.

Shell V-Power Nitro+ on suunniteltu puhdistamaan moottorista polttoainejäämät, jotka voivat heikentää suorituskykyä.

Männänrenkaat

Männänrenkaat on suunniteltu tiivistämään männän ja sylinterin seinämän väli ja liukumaan sylinterin sisäpintaa pitkin tuhansia kertoja minuutissa.

"Moottorin sisus on ankara paikka, varsinkin sylinterin ylä- ja alaosissa, joissa männän nopeus on käytännössä nolla. Voitelua on vaikea ylläpitää, jolloin männänrenkaiden ja sylinterin sisäpinnan välille voi syntyä kitkaa", Wilson sanoo.

Näiden kahden osan välistä rajapintaa on vaikea voidella. Renkaiden on muodostettava tiivis sinetti ja estettävä siten voiteluöljyn joutuminen palotilaan, sillä se voisi kasvattaa moottorin päästöjä sekä estää palokaasuja pääsemästä kampikammioon.

Tämä on jälleen osa-alue, johon Shell-teknologia on luonut ainutlaatuisen elementin: "Shell V-Power Nitro+ sisältää Friction Modification Technology (FMT) -kitkanmuokkausominaisuuksia, jotka on suunniteltu vähentämään kitkaa moottorin tärkeissä osissa, erityisesti mäntäkoneistossa. Tällä tavoin moottori käy vapaammin ja vapauttaa arvokasta energiaa, mikä puolestaan johtaa parempaan kiihtyvyyteen ja tehonsiirtoon. Tämä on ainoastaan yksi esimerkki siitä, kuinka Scuderia Ferrarin kanssa tehdystä yhteistyöstä oppimamme seikat hyödyttävät Shellin asiakkaita."

Lisää Autoilijat Ja Motoristit -osiossa

Moottorin anatomiaa: sydämen kunto

Nelitahtimoottori patentoitiin ensimmäistä kertaa lähes 150 vuotta sitten, ja siinä ajassa paljon on ehtinyt muuttua. Yritämme selittää, mitä polttoaineelle tapahtuu, kun modernit moottorit käyvät töihin.